Poprzedni
Następny

Audio Physic – niemiecka jakość dobrego brzmienia. Historia marki i przegląd oferty

Formalnie firma Audio Physic została założona w 1985 r. przez trójkę przyjaciół, którzy już wtedy określali się mianem audiofilów. Byli to Joachim Gerhard, Wili Hegener i Hartmot Janssen. Siedziba firmy od samego początku jej istnienia znajduje się w mieście Brilon w Niemczech, gdzie do dziś są projektowane i produkowane zestawy głośnikowe tej marki. Godny odnotowania jest fakt, iż wiele komponentów, które są wykorzystywane w kolumnach Audio Physic pochodzi od lokalnych podwykonawców i fabryk. Co najciekawsze, historia tych niepowtarzalnych głośników zaczęła się znaczenie wcześniej.

Spis treści:

  1. Historia pewnego młodzieńca

  2. Odkrycia wymagają intuicji, doświadczenia i talentu

  3. Założenia

  4. Technologie i autorskie rozwiązania

  5. Oferta produktowa

  6. Zapraszamy do salonów Top Hi-Fi

Para kolumn Avanti

Historia pewnego młodzieńca

Jak nietrudno się domyśleć, mowa jest o jednym z wspomnianych wcześniej założycielu – Joachimie Gerhardzie. Jak wspomina, zawsze słuchał on muzyki, a w wieku 11-12 lat zaczął się interesować również techniką, tym bardziej, że miał talent do nauk ścisłych, a było to na przełomie lat 60. i 70. ubiegłego stulecia. Niewątpliwie, były to czasy charakteryzujące się wielkim entuzjazmem w społeczeństwie. Ludzie po prostu szaleli za muzyką. Każdy chciał jej słuchać, nie tylko na koncertach, ale przede wszystkim w zaciszu domowym. Ten zapał udzielił się młodemu Joachimowi. Zaczęły się pierwsze eksperymenty i próby własnych sił, w zakresie konstrukcji typu „zrób to sam”. Efekty okazały się na tyle udane, że zainteresowały potencjalnych nabywców z sąsiedztwa. Na marginesie należy dodać, że w tamtym czasie typowe sklepy z sprzętem hi-fi, jaki znamy obecnie, praktycznie jeszcze nie istniały – naturalnie mowa jest tutaj o Niemczech, a zwłaszcza poza wielkimi miastami. Wszystko to przyczyniło się do wyboru dalszej drogi Gerharda. Postanowił wejść w branżę hi-fi zawodowo. Za namową swojej matki podjął wyższe studia. Interesowała go muzyka i sztuka, a zatem zdecydował się studiować projektowanie mebli i wystawiania sztuki. Poza tym, Joachim już wtedy legitymował się szerokimi podstawami technicznymi, wyniesionymi z młodzieńczej pasji.

Joachim Gerhard z zawodu jest więc projektantem mebli i wywodzi się ze szkoły Egona Eiermanna, jednego z najsłynniejszych powojennych architektów Niemiec. W swoich pracach Gerhard stylistycznie nawiązuje do stylu Bauhaus i twierdzi, że projektuje swoje kolumny głośnikowe w taki sposób, aby klienci chcieli je swobodnie ustawiać w pomieszczeniu.

Odkrycia wymagają intuicji, doświadczenia i talentu

Pod koniec 1982 r. Gerhard wraz z przyjacielem rozpoczęli własną działalność gospodarczą obejmującą studio hi-fi oraz galerię sztuki. Jednak to, co mieli sprzedawać w zakresie hi-fi, nie zadowalało ich. Tym bardziej, jak wspominali: „Wywodziliśmy się ze sceny zrób to sam i od lat robiliśmy wszystko sami, a w latach 70. nikt nie miał pieniędzy na drogie rzeczy”. Zatem obaj panowie musieli stworzyć własne produkty.

Od samego początku Gerhard wierzył, że jest to także motywacja do codziennej pracy – dalszego rozwoju i stawiania czoła wyzwaniom odnośnie do dobrego dźwięku. Abstrahując od pragmatyzmu stwierdził on: „Jesteśmy profesjonalistami i żyjemy z kolumn. Musimy stale projektować i wprowadzać innowacje, aby odnieść sukces, a tym bardziej wyznaczać określony trend”.

W tym miejscu warto wspomnieć o jednym z jego pomysłów – systemie push-push, w którym dwa przetworniki niskotonowe znajdują się po obu stronach obudowy. Dzięki temu kolumny podłogowe mogą być węższe, a rezonanse obudowy zminimalizowane. System ten nie jest dziś niczym specjalnym; to się przyjęło i wielu producentów obecnie tak konstruuje swoje produkty. Ale wtedy była to prawdziwa innowacja.

Para kolumn Codex przyciąga uwagę

Ponadto, swojej technologii i brzmieniu swoich kolumn Audio Physic dąży do tego, aby słuchanie muzyki było bardziej świadome wśród ludzi, gdyż niewątpliwie jest ona dobrem kultury. Co ciekawe, kariera osób stojących za marką Audio Physic zaczęła się właśnie także od kultury.

Joachim Gerhard od samego początku widział siebie jako artystę, również jako artystę meblarskiego. A zatem jego „meblami” były poniekąd zespoły głośnikowe, czyli wysokiej klasy kolumny marki Audio Physic. Jedną z ich kluczowych cech jest to, że brzmią dobrze. Tak dobrze, że wrażenia odbierane przez słuchacza znajdującego się przed nimi są prawie tak piękne i poruszające jak muzyka grana na żywo. Co prawda, nie jest to w pełni to samo, ale emocjonalnie słuchacz jest blisko istoty tego zjawiska.

Joachim Gerhard, dzięki talentowi i konsekwencji szybko z nieszkodliwego dziwaka przeobraził się w niekwestionowanego guru konstruktorów. Zaczął być chętnie cytowany jako autorytet. Na początku lat 90. nawiązał kontakty z profesorem Malcolmem Omarem Hawksfordem z Uniwersytetu w Essex, które zaowocowały naukowymi badaniami nad optymalnym ustawieniem kolumn w pomieszczeniu odsłuchowym i wykładem na ten temat podczas 100. Konwencji AES (Audio Engineering Society) w Kopenhadze.

Hossa nie trwała jednak długo. Szczyt sławy i nawał pracy spowodował przeciążenie organizmu i problemy zdrowotne. W 2002 r. Gerhard zrezygnował z funkcji dyrektora generalnego. Stery w Audio Physic przejął Dieter Kratochwill, a funkcję głównego konstruktora Manfred Diestertich, który w 1997 r. dołączył do firmy.

Założenia

Z pozoru dość oczywiste, w praktyce dość trudne do osiągnięcia, czyli to co odróżnia dobry głośnik od złego. Jak nie trudno się domyśleć chodzi tutaj o kluczową dla audiofilów cechę, określaną mianem muzykalności. Jednak dla sztabu konstruktorów firmy Audio Physic oznaczało to bardziej wymowne konkrety, takie jak obrazowanie przestrzenne, równowagę tonalną oraz dynamikę. Niestety problem z odtwarzanym dźwiękiem polega na tym, że najczęściej mało ma on wspólnego z rzeczywistością, a gdy nie udaje się osiągnąć 100-procentowego efektu, konstruktor musi polegać na swoim guście, co w odczuciu Joachima Gerharda jest właśnie sztuką. Co najważniejsze, wszystko wskazuje na to, że uzyskany rezultat jest wręcz spektakularny.

Modele AudioPhysic z seri Classic (para)

Technologie i autorskie rozwiązania

Firma należy do grona najbardziej kreatywnych producentów w branży. Dzięki temu kolumny głośnikowe Audio Physic charakteryzują się nowoczesnymi i zarazem bardzo zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi.

Stosowane przetworniki

Zaawansowany głośnik średniotonowy HHCM

Dzięki przetwornikowi średniotonowemu typu Hyper Holographic Cone zwalczane są niepożądane wibracje, pochodzące wprost z obudowy. Autorska konstrukcja z podwójnym koszem i wstępnie naprężona membrana stożkowa, wykonana z aluminium pokrytego ceramiką to podstawowe aspekty tej technologii.

Zaawansowany głośnik wysokotonowy HHCT

W celu pełnego dopasowania się do doskonałego brzmienia przetwornika HHCM, opracowano także nowy głośnik wysokotonowy. Również ma on powlekaną aluminiową membranę, która przed montażem jest wstępnie naprężona. Pozwala to uniknąć efektu „dzwonienia” przy określonych częstotliwościach, często kojarzonego z metalowymi membranami.

Membrany z włókna szklanego

Do zestawów głośnikowy z serii Classic Line opracowano przetworniki średniotonowe i niskotonowe z membranami wykonanymi z tkaniny z włókna szklanego. Obydwie jednostki są strukturalnie podobne, ale przetwornik średniotonowy ma korektor fazy, który pozwala na lepsze chłodzenie cewki drgającej. Począwszy od modelu Classic 12 wzwyż, przetworniki te korzystają również z unikalnej konstrukcji z podwójnym koszem.

Miękka kopułka wysokotonowa

Ta kopułka tekstylna przeznaczona do zastosowania w głośnikach wysokotonowych w gamie Classic Line jest produkowana wyłącznie dla Audio Physic przez innego niemieckiego, specjalistycznego producenta. Układ magnetyczny tego głośnika jest wydajnie wentylowany, aby zagwarantować optymalne warunki pracy, nawet przy dużych obciążeniach. W rezultacie przetwornik ten charakteryzuje się wzorową wiernością, daleko wykraczającą poza granice ludzkiego słuchu.

Konstrukcja z podwójnym koszem

Stanowi ona ważną część technologii HHCM, chociaż znalazła także zastosowanie w przetwornikach stosowanych modelach należących do Classic Line. Wewnętrzny kosz wykonany jest z antyrezonansowego tworzywa sztucznego. Utrzymuje on wszystkie ruchome części przetwornika, natomiast do obudowy montowany jest jedynie zewnętrzny, metalowy kosz. Rozwiązanie takie pozwala na uniknięcie niekontrolowanego przenoszenia wibracji w dowolnym kierunku.

Schowany głośnik niskotonowy

Niektóre z zestawów głośnikowych są wyposażone w wewnętrzny głośnik niskotonowy umieszczony w środku obudowy. W połączeniu ze sprytnie ukrytymi wylotami powietrza i portami bass-reflex zestawy takie zapewniają taką samą głębokość i siłę basów, jak w przypadku zastosowania dodatkowego subwoofera.

Wnętrze kolumny Avanti z wbudowanym subwooferem - wejdź na tophifi.pl i dodaj do koszyka

Projekt „pływającej” zwrotnicy głośnikowej

W projekcie Floating Crossover rozdzielono elementy wchodzące w skład zwrotnicy po dodatniej i ujemnej stronie ścieżki sygnału – czyli „przed” i „za” przetwornikiem.

Charakterystyka pozostaje taka sama, ale wielokrotne testy odsłuchowe wykazały wyraźne zalety brzmieniowe tej konstrukcji w porównaniu z konwencjonalnymi konstrukcjami zwrotnic.

Konfiguracja typu push-push

W wielu głośnikach stosuje się niskotonowe przetworniki elektroakustyczne montowane z boku, parami, aby zachować wąską i jednocześnie stosunkowo smukłą przednią ściankę. Głośniki te montowane są tyłem do siebie i pracują w tej samej fazie, czyli poruszają się jednocześnie do wewnątrz lub na zewnątrz. Oznacza to, że siły działające na obudowę znoszą się wzajemnie, utrzymując ją zawsze idealnie nieruchomą.

Innowacyjne zaciski przyłączeniowe

Kable głośnikowe przenoszą także energię mechaniczną w postaci wstrząsów. Aby wyeliminować wszelkie niekontrolowane wibracje i to w jakiejkolwiek formie, opracowano VCT (Vibration Control Terminal), w którym zarówno same zaciski, jak i cały moduł są skutecznie oddzielone od obudowy za pomocą elastycznych połączeń. Wykorzystuje się tu warstwę neoprenu, umieszczoną między złączami a terminalem oraz między terminalem a obudową, tak aby pochłaniać wszelkie wibracje przenoszone przez kabel.

Obudowa kolumny Spark

Autorskie rozwiązania obudów zestawów głośnikowych

Obudowy warstwowe typu „sandwich”

Składają się z wewnętrznego rdzenia MDF, do którego przyklejane są panele za pomocą pasków kleju akrylowego. To trwałe i elastyczne połączenie pochłania praktycznie wszystkie niepożądane wibracje oraz zapobiega emisji przez obudowę jej własnego dźwięku. Efekt ten jest szczególnie wyraźny w zestawach głośnikach z ciężkimi, szklanymi panelami.

Pianka ceramiczna

Składa się ona w 85 proc. z powietrza, jednocześnie jest bardzo lekka i niezwykle sztywna. Stosowana jest do usztywniania i wytłumiania obudów od wewnątrz. Dzięki porowatej strukturze niemal cała przestrzeń, jaką zajmuje ten materiał, pozostaje dostępna dla głośników jako objętość robocza. Dlatego zestawy głośnikowe marki Audio Physic mają większą moc niż inne kolumny o podobnych rozmiarach. Oznacza to, że można zbudować smukłe głośniki, które dorównują znacznie masywniejszym produktom innych producentów, a przy tym przewyższają je pod względem wydajności.

Płyta HCS

Jest to nowy antyrezonansowy materiał o strukturze plastra miodu (ang. Honey Comb Sandwich Board, w skrócie HCS). Co ważne, HCS jest bardzo sztywnym materiałem syntetycznym, a przy tym jest bardzo lekki i znacznie lepiej zapobiega niepożądanym wibracjom oraz rezonansom niż zwykle używana płyta MDF. Jego częściowo otwarta struktura pomaga również zoptymalizować akustycznie efektywną głośność całego zestawu głośnikowego.

Para kolumn podstawkowych Spark

Oferta produktowa, czyli kolumny podłogowe i nie tylko

Audio Physic ma w ofercie trzy serie kolumn głośnikowych. Są to:

  • Classic Line

  • High End

  • Reference

Oprócz tego dostępne są zestawy przeznaczone do systemów wielokanałowych, głośniki instalacyjne (Classic On-Wall 2) oraz subwoofer Luna.

Linia klasyczna

Classic Line stanowi niejako wejście do świata dźwięku marki Audio Physic. Kompaktowa, stylowa i przystępna cenowo, ale opracowana z taką samą pasją i know-how jak większe głośniki niemieckiego producenta. Dzięki unikalnym, autorskim technologiom Classic Line jest pełna niespodzianek i oczywiście jest wykonywana ręcznie w Niemczech. Mimo, że istnieje na rynku dopiero od kilku lat, to stała się niezwykle popularna na całym świecie, nie tylko wśród audiofilów, ale i architektów czy stylistów wnętrz.

Seria ta obejmuje niezwykle estetyczne rozwiązania, przyjemną gamę wykończeń i materiałów. Do wyboru są cztery rodzaje oklein oraz atrakcyjne wykończenia szkłem w niektórych modelach. W standardzie znajdują się złącza WBT Nextgen. Kolumny głośnikowe Classic Line charakteryzują się bardzo szczegółowym i dynamicznym brzmieniem z dużą sceną dźwiękową.

Jak wskazuje sama nazwa w serii tej znajdziemy modele nawiązujące do klasyki tej firmy. Tworzą ją zarówno kolumny podłogowe: Classic 8, Classic 25, Classic 35, jak i kompaktowy model podstawkowy Classic 3.

Podstawkowe kolumny audio z linii klasycznej

Linia referencyjna

W sklad Reference Line wchodzą hi-endowe kolumny stworzone z myślą o układach stereo. Tworzą ją zarówno podłogowe kolumny głośnikowe – modele Codex, Midex, Avanti oraz Tempo, jak również podstawkowy Spark. Wszystkie naszpikowane są unikatowymi rozwiązaniami firmy Audio Physic, jak i najnowszymi osiągnięciami techniki, jakimi cechują się najlepsze kolumny z całego świata.

Audio Physic Midex

Audio Physic Midex jest trójdrożną kolumną podłogową, ale wyposażoną w cztery przetworniki. W modelu Midex zastosowano nietypowe rozmieszczenie tych przetworników. Tweeter oraz przetwornik średniotonowy znajdują się między dwoma wooferami. Jeden z wooferów mieści się na samej górze, natomiast drugi najniżej ze wszystkich przetworników. Dzięki temu zredukowano wpływ akustyki pomieszczenia i znacznie poprawiono naturalność reprodukcji niskich tonów. Obudowa Midex wykorzystuje wypróbowaną konstrukcję typu Sandwich i ma wewnętrzną strukturę wzmacniającą wykonaną z pianki ceramicznej z otwartymi komórkami. W strukturze wewnętrznej Midexa zastosowano również nową płytę warstwową o strukturze plastra miodu. Dlatego Midex charakteryzuje się wzorową neutralnością tonalną, klarownością i znakomitymi wybrzmieniami.

Podłogowy model Midex

Audio Physic Avanti

Jest to najnowsza wersja klasycznego, wręcz legendarnego modelu. Cechuje się całkowicie nową konstrukcją, niesamowitą pod każdym względem – wizualnym, technicznym, a także oferującą wysoką jakość dźwięku.

Avanti robi wrażenie nie tylko swoim eleganckim wyglądem – czy to w szlachetnym fornirze z prawdziwego drewna, czy w luksusowym wykończeniu na wysoki połysk w szkle. Co najważniejsze, w smukłej skrzyni, redukującej zjawisko dyfrakcji, zastosowano wiele najnowocześniejszych technologii Audio Physic.

Jak zapewnia producent, Avanti nie jest specjalnie wybredna odnośnie przestrzeni, w której będzie ustawiona. Nawet w warunkach trudnych dla tradycyjnych konstrukcji, na przykład w lokalizacji blisko ściany, kolumny te zachowają zaskakującą efektywność i klarowność dźwięku w całym paśmie przenoszonych częstotliwości, zgodnie z credo marki Audio Physic: „No loss of fine detail”.

Audio Physic Spark

Jest to najnowsza edycja tego modelu – trójdrożna kolumna podstawkowa, cechująca się innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi oraz wyznaczająca nowe standardy dla głośników półkowych i monitorowych.

Zastosowano w niej rozwiązania zaczerpnięte ze szczytowej konstrukcji Cardeas, takie jak wewnętrzne przegrody o strukturze plastra miodu czy zaawansowane technicznie przetworniki. Dzięki temu Spark oferuje potężny i wolny od zniekształceń dźwięk, a przy jest „do bólu” dokładny. Stanowi referencję z nutą barwy i charakteru. Spark to także nowoczesny i dynamiczny styl wykończenia, świetnie dopasowujący się do każdego starannie wykończonego pomieszczenia. Do tego modelu producent dedykuje podstawki Sherpa M (do nabycia oddzielnie), zapewniające nie tylko doskonałe i stabilne ustawienie, lecz również znakomite odsprzęgnięcie kolumny od podłoża dzięki specjalnie opracowanym w tym celu stopkom typu VCF.

Podłogowy model Tempo

Zapraszamy do salonów Top Hi-Fi

Więcej informacji o tych niecodziennych zestawach głośnikowych, jak i o samej marce, można znaleźć na stronie internetowej tophifi.pl lub w naszych salonach sprzedaży Top Hi-Fi & Video Design. Dostępni na miejscu #EksperciDobregoBrzmienia chętnie pomogą Ci bliżej zapoznać się z wybranymi produktami, także innych marek, jak również odpowiedzą na wszystkie Twoje pytania związane z oferowanym sprzętem.



Poprzedni
Powrót do aktualności
Następny

Polecane

Umów się na prezentację w salonie

W każdym z naszych salonów znajduje się sala odsłuchowa, w której w miłej atmosferze zaprezentujemy Ci brzmienie wybranego przez Ciebie sprzętu audio.

Umów się na spotkanie

Zobacz listę salonów

Umów

Top Hi-Fi & Video Design

Salony firmowe

Salony firmowe

Top Hi-Fi & Video Design: